maandag 21 juli 2008

De 92ste vierdaagse van Nijmegen

Zondag eerst met een groepje voor een aantal leden van de vereniging de startkaarten ophalen. Om daarna lekker in de stad wat te gaan drinken. We komen nog een kraampje tegen met roze hoeden, die we met een aantal kopen om een beetje op te vallen.
We besluiten die de hele week op te zetten. Mooi roze is tenslotte niet lelijk. :-)
Na in Tiel geweest te zijn om te eten keren we rond 20.00 uur terug naar huis. Want de volgende dag zouden we om 8.15 verzamelen om te vertrekken met z'n alle naar Nijmegen.
Om 8.30 vertrekken we. Rond een uur of 10 komen we aan in wijkcentrum het Hatert, waar de beheerder ons al op staat te wachten.
Na een gezamelijk bakkie koffie, gaan we onze spullen uitladen en onze slaapplek gereed maken.
S'middags duiken we weer met z'n alle de stad in om wat te drinken, en ik koop nog even wat cadeautjes in voor de mensen die het gaan halen. :-)
Om 17.30 worden we weer terug verwacht voor het eten. Mijn favoriete kostje. Bloemkool!
Om 22.00 vertrek ik maar richting mijn bed, omdat de wekker alweer om half 4 afgaat.

Dag 1. De dag van Elst

En toen was het zover, half 4 en de wekker gaat. Na een niet zo beste nachtrust maken we ons klaar om ons naar de start te begeven. We hadden parkeerplaatsen gereserveerd in parkeergarage Marienburg. Helaas... als we daar in de buurt komen krijgen we te horen dat de garage niet bereikbaar is. En dan baal je echt hoor, heb je daar dan zoveel voor betaald. Dat zal toch echt niet gebeuren. Na wat rond gereden te hebben en midden door de binnenstad waar we niet mochten komen bereiken we alsnog de parkeergarage.
Zo zijn we inmiddels wel wat later, maar om 5.10 lopen we toch de poort uit. Dag 1 kan beginnen.
In een lekker tempo vertrekken we richting Lent. De Waalbrug over waar het al lekker druk is met toeterende auto's.
Via Begonia lopen we verder waar enthousiaste mensen langs de kant staan. Altijd leuk die mensen.
Rond 7.10 zijn we bij onze eerste rust in het bos. Na een natje en een droogje vertrekken we rond half 8 weer.
Op richting Elst, voordat de route veranderde waren we altijd rond een uur of 9 onder de toren van Elst. Dat was altijd onze streeftijd. Nu waren we er om 10 over 9. Nog niet slecht gedaan.
Net buiten Elst hadden we weer rust. Na weer eventjes gezeten te hebben vertrokken we richting Oosterhout.
Vlak voor de zandafgraving zag ik Ellie nog langs de kant zitten. En zij zag mij. :-)
Dan nog een heel lang, saai stuk richting Oosterhout, daar hadden we nog een laatste rust voordat we de Oosterhoutse dijk opliepen.
Rond 13.45 kwamen we weer in Nijmegen aan, en konden we ons afmelden en naar de parkeergarage begeven. Wandeldag 1 zat er weer op.

Dag 2. De dag van Wijchen

Na een iets betere nachtrust stonden we om half 4 weer naast ons bed. Klaar voor een lekker ontbijtje.
Nu liepen we om 5 voor 5 de poort uit. Richting de universiteit. Dat vind ik altijd een vreselijk saai stuk. En dan 3 dagen achter elkaar.
Dag 2 vind ik zoiezo niet 1 van de leukste dagen. Het eerste gedeelte liepen we richting het Hatert, waar ik al snel een telefoontje kreeg van mijn vriend dat hij was uitgevallen. Dat is dan toch altijd even balen hoor en mijn eerste dipje die dag begon dus al vroeg.
Gelukkig stond hij bij ons wijkgebouw te kijken dus kon ik hem even knuffelen.
En daarna op richting de eerste rust.
Rond half 8 vertrekken we weer en gaan we naar Alverna. Daarna richting wijchen waar het altijd wel lekker druk is langs de kant van de weg.
Wat me wel opvalt is dat er weer erg veel 50 km lopers de verkeerde kant op gaan en terecht komen op de 40 km route.
In Wijchen hebben we onze tweede rust. Het was inmiddels al niet helemaal droog meer en de poncho's konden we te voorschijn halen.
Na wijchen gaan we richting Beuningen, weer veel saaie stukken en ik word er niet vrolijker van. Na beuningen gaan we richting Weurt waar we onze laatste rust hebben en we weer richting Nijmegen gaan.
Het stuk industrieterrein vind ik altijd erg saai, maar dit leek dit jaar erg snel voorbij te gaan. Op naar de Waalkade. We waren die dag helemaal in het roze voor roze woensdag, maar het viel me dit jaar tegen wat er allemaal op de waalkade stond. Dan vond ik dat smalle winkelstraatje toch een stuk gezelliger.
En dan zit dag 2 er ook alweer op. Om 3 uur, een stuk later als gisteren, melden we ons af en gaan we weer terug naar ons wijkcentrum.

Dag 3. De dag van Groesbeek

De derde dag is altijd mijn favoriete dag. En ook de kortste. Weer lopen we om 5 voor 5 de poort uit. Toch handig hoor om als groep te starten. Mooi op tijd.
Weer gaan we richting de universiteit. En zo verder richting Malden, waar we net buiten een woonwijk rust hebben. De derde dag gaat voor mij altijd heel snel. Als we uit de rust lopen zet ik er de vaart in. Met mijn ipod op loopt het een stuk sneller, en doordat ik helemaal achteraan loop dit keer moet ik er de vaart in zetten om iedereen weer in te lopen. We gaan door Molenhoek richting Mook en zo richting Middelaar naar de plasmolen. Daar aangekomen blijkt dat ik helemaal niet meer ver achter mijn groep zat en zelfs een aantal voorbij gelopen was. Waar een ipod wel niet goed voor is.

Helaas is er daar een beetje paniek want we zijn een groepslid kwijt. En dat is niet erg handig met een controle in de buurt.
Na een poos wachten is ze er nog niet, dus gaan we toch maar wat drinken in een cafe in de plasmolen. Als we even later weer gaan lopen gaat de telefoon en blijkt dat ze weer terecht is, maar dat we voor onze officiele rust toch nog een controle hebben. Dus moeten we weer een tandje bij zetten om bij de groep te komen die ondertussen al een stuk vooruit waren gelopen omdat ze nog ehbo nodig hadden, maar dit dus even niet liep zoals geplant.
Na de controle is het nog een stukje naar de rust. Daar gauw nog even gerust, en wat gedronken en zo op richting Groesbeek, en dan de heuvels in. Daar begint het pas echt te stortregenen. Dan zijn we pas echt nat en de poncho's helpen niet echt meer.
Rond een uur of half 1 zijn we bij de laatste rust, vlak bij de Canadeese begraafplaats. Het is inmiddels droog geworden en ik vind het toch wel even lekker om even te zitten. Lekker wat drinken erbij en even gezellig naar de andere lopers kijken. Onze 30 zit er ook en we hebben dus tijd om even bij te kletsen.

Lisanne, de jongste telg van de 30 zit te genieten, en als ik vraag of ze het leuk vind komt er een volmondig ja uit.
Het laatste stuk loopt ze met ons mee. En ze kan ons aardig bijbenen. Als ik haar vraag of ze volgens jaar weer wil antwoord ze: Ja, maar dan wel op de 40. Nou bedenk je maar een paar keer hoor. :-)

Inmiddels hebben we Berg en Dal bereikt en komen we bij onze laatste controle van die dag.
Dan gaan we richting Nijmegen. Dat laatste stuk vind ik altijd een roteind. Ook begint het weer te regenen.
Rond 15.00 uur komen we over de finish. Inmiddels weert met de poncho's aan. Als we onze laatste groepsknip willen worden we met een boog om de dranghekken heen gestuurd waar we ons vastlopen want de hekken kunnen we niet verplaatsen. De controleur roept heel nonchalant, dan klim je er toch overheen. Natuurlijk dat doen we even. Vast zelf nog nooit de vierdaagse gelopen.
Toch krijgen we ons knipje, na even gewacht te hebben, we wringen ons er gewoon tussen. :-)
Toch een heerlijk gevoel hoor om nog maar 1 dag te moeten!


Dag 4. De dag van Cuik

En weer lopen we voor vijven de poort uit. De laatste dag!! Het is eindelijk zover. Nog even en we lopen over de Via Gladiola. Ik keek ernaar uit. Maar eerst nog een paar uurtjes stiefelen.
De laatste dag gaat eerst een stuk door Nijmegen heen, door Hatert, zo de Hatertse brug over, Nijmegen uit. Richting het bos waar we onze eerste rust hebben. Daar zitten we maar een kleine 20 minuutjes want iedereen ruikt de puddingbroodjes aan het eind van die lange dijk al.
Vroeg voor onze doen lopen we richting Overasselt, zo richting de lange dijk. Waar het ook weer aardig regent en we dus snel onze poncho's aandoen.
Aan het eind van de dijk is het weer smullen van een lekker puddingbroodje voor maar 50 eurocent.
Dan gaan we de brug over enzo richting Linden waar zoals elk jaar alles weer mooi versierd is. Het thema is dit jaar Muziek.
Na Linden nog een lange slinger richting Beers, waar we in een cafe nog een rust hebben.
Dan begint het toch echt te vorderen richting Cuik. Na ongeveer een half uurtje lopen we Cuik binnen, waar ik toch wat kippevel momentjes heb hoor. Vind het altijd erg gezellig daar. En heel enthousiast publiek. Om half 12 lopen we de pontonbrug over, waar we richting ons laatste rustpunt gaan in Mook.
Rond half 1 zijn we daar, lekker nog een drankje en voor degene die nog willen ehbo. Om 1 uur vertrekken de eerste richting Charlemagne en wij gaan er snel achteraan. Echt een lang stuk vind ik dat. Eerst door Molenhoek en dan malden zo richting de Mac Donalds. Het word steeds drukker en drukker.
Dan komen we bij onze laatste controle. We worden meteen al gefeliciteerd door de controleurs. Toch moeten we nog een stukje hoor voordat de finish in zicht is.
Rond kwart over 2 zijn we bij de mac, waar we onze clubgenoten feliciteren met het behalen van zo'n prestatie. En we lekker even wat kunnen drinken.
Dan word het tijd om ons op te stellen in de groep om zo met onze vlag de intocht te lopen.
Helaaas is het erg druk en lukt het bijna niet om in een groep te lopen. En ook regent het weer.
Toch een heerlijk gevoel om bijna binnen te zijn. Dan is het echt voorbij, de finish is in zicht en we gaan richting de controleur voor onze laatste groepsknip. Hij geeft het al niet meer want hij gelooft ons wel. Hij feliciteert ons en dan zit het er voor ons echt op. De vierdaagse is weer gehaald. De kruisjes worden opgehaald en we vertrekken weer richting de auto's om naar ons wijkcentrum te gaan. Waar we heerlijk een feestje gaan bouwen!!
En op naar volgend jaar!!

Geen opmerkingen: